Как се сушат билки. Билкова сол, пури за опушване и... малко за чубрицата на баба ми



Лято - сочно, ароматно и зелено. Предлага ни толкова много... много повече, отколкото можем да изядем, да почувстваме, да преживеем за тези 3-4 месеца... Хубаво е, че част от многото можем да изсушим и да си запазим. Не горещия дъх, не открадната целувка, не златните изгреви, не скришния поглед, не пиянските откровения, не морската пяна, не песъчинките върху кокълчетата на левия крак... но със сигурност летните билки и треви. 


От растенията се използват и изсушават различни части. Цветовете на лавандулата, лайката, копъра, дивия лук, монардата. Листата на розмарина, мащерката (аз ползвам и цвета), лимоновата трева, целината, чубрицата, ментата, босилека, маточината, ригана, лука, дафиновия лист, градинския чай, магданоза, естрагона. Семената на кориандъра, фенела, копъра, целината, анасона, кимиона и синапа.

За вида, цвета и качеството на билките е важно кога точно ще бъдат набрани. По правило това се прави преди да са прецъфтели, в рана сутрин, когато росата е паднала, през топъл и сух ден.
Но правилата най-често са, за да бъдат нарушавани. Аз съм брала мащерка и лайка и в най-голямата жега на обяд, и в прохладните следобеди и дори една привечер, когато над мен кръжеше дрон и аз се чудех дали хората, които гледат направените от него снимки ще разберат, че бера мащерка, или ще си помислят, че просто пишкам насред полето...

На въздух
Най-лесно се сушат – мента, маточина, лавандула, розмарин и билки с малки листенца. Просто ги оставете на въздух.
Aз постилам парче плат – памучен шал или кенарено платно, на пода в стаята и сипвам билките. Разстилам ги леко с ръка, за да няма струпвания едно върху друго. Стаята е добре проветрена, не е влажно, влиза умерено слънце, без светлината да е директна. По този начин суша лайка и липов цвят.

На букети
„Връжи го на китка” – така казват бабите. Баба ми сушеше на букети чубрицата. Увисваше едни дебели връзки надолу с главата и чак ме беше страх от тях  - сухи, чупливи, миришат...
По принцип е добре билките да не са на дебели букети, за да може всички да изсъхнат равномерно. Аз суша на малки букетчета, защото го правя често и така или иначе не събирам чак толкова много растения накуп. Апартаментът ни е опасан с хоризонтални тръби от парното – такова архитектурно чудо никога не съм виждала на друго място. Връзвам малките букетчета за тези тръби, поне да използвам дефекта. По този начин – с главата надолу, се сушат и цветята, които са ви подарили и искате да запазите за спомен. Така те не променят формата си и цветът не клюмва надолу.

7 до 10 дни са им предостатъчни, за да изсъхнат напълно. Аз често продължавам да си ги държа и след тези дни, защото са красиви и ухаят. Ако ми потрябва малко, си изтеглям няколко стръкчета или пък директно си стривам в шепата и ръся в манджата.

Баба ми завиваше букетите с чубрица с вестник, завит на фуния, за да не се напрашват. Аз не го правя. Не защото живея на много чисто, но не искам да загръщам тези красоти и да ги скривам от очите си. По този начин суша чубрица, сминхдух, риган и босилек. Така се сушат и фенел и кориандър. Може да се сушат и в хартиени пликчета, изпълняват същата роля като фуниите от вестници; а също да се напълнят прозрачни копринени торбички, които се продават в кинкалериите.

Върху мрежа
Суша билки и треви и върху мрежата с рамка, която използвам за направа на ръчна хартия. Плюсът е, че този вариант предлага много добра проветривост, заради дупките на мрежата, през които свободно циркулира въздух. Поставени на пода или върху плътна плоскост, растенията се аерират едностранно. Така че това е един от много добрите варианти.

В пясък или сол
Така могат да се изсушат по-едри цветове. Просто се заравят в сандъче и внимателно се засипват. Солта и пясъкът дехидратират. Това обаче е неприложимо за стръкове с дребни листа, защото посще ще падне одно изравяне, едно тръскане...

Ако разполагате с дехидрататор, може да го използва освен за плодове, и за билки. Но аз някак не харесвам машини да участват в този процес. Затова не съм ползвала и следващите два варианта и нямам лични наблюдения за резултата. 

Във фурната
Ако нещо трябва да се изсуши по-бързо, може да стане във фурната или в микровълновата. Не се сещам за причина да се сушат бързо, но все пак... Във фурната босилекът се суши, като тя се включва на 170 градуса и след това се изключва. Вратата леко се отваря, така че вътре да стане топло, но не горещо. Готово е, когато свободно може да си държите ръката вътре, без да ви пари. След това поставете билките и ги оставете там, докато температурата не стане стайна. Процесът може да се повтори колкото пъти е нужно. Така могат да се изсушат розмарин и босилек, например. Тавата трябва да се застеле с муселин или друга памучна тъкан.

В микровълновата
Билките се измиват, откъсват се листата или цветовете им и се оставят да изсъхнат на въздух. Подреждат се само на един ред. Отгоре се застила с второ парче плат. Пускат се на интервали от по 30 секунди. Но ако ви замирише прекалено силно, спрете веднага. Не бих опитала сушене по този начин! Не харесвам микровълновата и действието, което има върху храната.

Стриване
Три следобеда ми бяха нужни за да стрия всичката мащерка, която бях набрала от Синеморец и изсушила в София. Това е страхотна арома терапия. Пръстите ми ухаеха на мащерка, около мен се носеха облаци аромат. Стаята зауха. Прането, което бях прибрала в нея, замириса... Сипах в стъклени буркани, на които сложих парче плат и вързах с канап. Ако стъклените буркани се държат на тъмно, подправките няма да загубят цвета си.


Изсушените подправки са с много по-концентриран аромат и вкус. Затова има разлика в използваните количества, когато става дума за пресни и за сушени подправки. Съотношението е горе-долу следното - 1 с. л. свежи подправки се равняват на 1 ч. л. сухи.


Какво може да се направи със сушените растения

Билкова сол

Билки и ситно смляна сол в малки бурканчета – вкусно е и е чудесен подарък за приятели. Може да си направите любим микс с подправките, които най-често използвате.


Пури за опушване на месо и прогонване на комари
Тревите се завиват във вестник или памучна хартия като бонбон – т.е. с канап от двата срещуположни края. Когато идете на пикник, излет или къмпинг и съберете дърва за барбекюто, сложете и няколко билкови пури в огъня. Когато билките се запалят, ароматизират въздуха по прекрасен начин. Пушекът ще придаде особено приятен вкус и на месото, което печете. Бонус от тази гурме техника е и фактът, че билковият пушек гони комарите.

Да си направите живота по-вкусен, а себе си – по-здрави!

0 Коментари